مقایسه کیفیت میلگردها

میلگرد شاخه آجدار
فهرست مطالب

کیفیت میلگردها به عوامل مختلفی بستگی دارد. کیفیت هر یک از کارخانه های تولید کننده میلگرد، براساس تکنولوژی ها و استاندارهای مورد استفاده متفاوت است. به دلیل کاربرد گسترده میلگرد در ساختمان سازی، استفاده از محصول باکیفیت جهت تضمین ایمنی ساختمان اهمیت زیادی دارد. به طور کلی میلگردها از شمش های فولادی ساخته می شوند. در مقاله انواع میلگرد چیست؟ وبسایت کیلوتن، به بررسی مشخصات و ویژگی های میلگردهای موجود در بازار پرداختیم.

برای اینکه بتوانید تفاوت کیفیت میلگرد را تشخیص دهید، باید از مشخصات فنی این محصولات کاملا آگاه باشید. بررسی خواص میلگرد بتن بدون اطلاع از مشخصات این محصول غیر ممکن است. در این مقاله از وب سایت کیلوتن به طور کامل در مورد کیفیت های مختلف میلگرد و عوامل تاثیر گذار بر آن صحبت خواهیم کرد.

کیفیت میلگرد به چه معناست؟

مقایسه کیفیت میلگردها به بررسی پارامترهای کیفی میلگرد از نظر شیمیایی، مکانیکی، فیزیکی و ظاهری اشاره دارد. به این ترتیب ابتدا باید روش ساخت میلگرد و استاندارد آن بررسی شود تا کیفیت میلگردها از نظر خواص مکانیکی و شیمیایی تایید گردد. در صورت استاندارد بودن روش تولید، بقیه پارامترهایی که بر کیفیت تاثیر می گذارند را نیز می توان بررسی کرد. انواع روش های تولید، جنس خود میلگرد و یا مواد پوشش دهنده آن، باعث ایجاد میلگردهای مختلف با خواص متفاوت می شود.

همچنین امکان مقایسه کیفیت میلگردها بسته به کاربرد مورد نظر وجود دارد. مثلا میلگرد ساده در چه ناحیه ای بهتر از میلگرد آجدار است؟

مرحله بعدی برای مقایسه کیفیت میلگردهای تقویت کننده، به ویژگی های خارجی آن ها مربوط می شود. از این فاکتور می توان برای ارزیابی کیفیت محصولات مختلف استفاده کرد. اما نگران نباشید زیرا ما تمام این مراحل را با جزئیات نشان داده و بررسی خواهیم کرد. برای مشاهده و مقایسه نوع میلگردها می توانید از این مقاله به عنوان راهنمای جامع استفاده کنید.

اهمیت بررسی و مقایسه کیفیت میلگردها

به زبان ساده میلگرد را می توان یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی در ساختمان سازی معرفی کرد. البته همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، میلگردها نوعی پروفیل فولادی با مقطع دایره ای و ساختار خوب هستند و بسته به کاربرد و عملکرد مورد نیاز مشتری در ابعاد مختلف تولید می شوند. یکی از مهم ترین کاربردهای میلگرد استفاده از آن در بتن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بتن یکی از مصالح اصلی برای ساخت انواع سازه ها است که برای افزایش مقاومت ساختمان ها استفاده می شود. سازه بتن خود بسیار مقاوم است به طوری که برای شکستن سازه های بتنی به نیروی مقاومت بسیار بالایی نیاز داریم. اما بتن معایبی نیز دارد؛ زیرا مقاومت خوبی در برابر نیروهای دورانی و کششی ندارد. برای پوشش ضعف بتن در برابر این نیروها و افزایش مقاومت سازه بتنی از انواع آرماتورها در سازه ها استفاده می شود.

همانطور که قبلا گفتیم یکی از مهم ترین کاربردهای میلگرد تقویت سازه های بتنی برای افزایش مقاومت سازه های بتنی در برابر حوادثی مانند زلزله می باشد. در واقع میلگرد استفاده شده در میلگرد از ترک خوردن بتن و فروریختن ساختمان جلوگیری می کند. پس کیفیت میلگرد یراق آلات در ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است. اما استفاده از یراق آلات با کیفیت دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

استفاده از میلگرد باکیفیت چه اهمیتی دارد؟

استفاده از میلگرد باکیفیت برای پروژه اهمیت زیادی دارد، زیرا میلگرد نقش مهمی در استحکام و دوام سازه ایفا می کند. میلگردها با مقاومت کششی و خمشی بالا، به سازه کمک می کنند تا در برابر نیروهای وارده، مانند وزن، فشارهای جانبی و زلزله مقاومت کند.

در اینجا چند دلیل مهم برای استفاده از میلگرد باکیفیت آورده شده است:

  • افزایش استحکام و دوام سازه: میلگردهای باکیفیت، استحکام و دوام سازه را به طور قابل توجهی افزایش می دهند. این امر باعث می شود سازه در برابر نیروهای وارده، مانند وزن، بارگذاری و زلزله، مقاوم تر باشد.
  • کاهش خطر خرابی سازه: میلگردهای باکیفیت، خطر خرابی سازه را کاهش می دهند. این امر باعث می شود سازه در برابر حوادث احتمالی، مانند زلزله و آتش سوزی، ایمن تر باشد.
  • افزایش طول عمر سازه: میلگردهای باکیفیت، طول عمر سازه را افزایش می دهند. این امر باعث می شود سازه برای مدت طولانی تری سالم و ایمن باقی بماند.

به طور کلی، استفاده از میلگرد باکیفیت، یک سرمایه گذاری ضروری برای اطمینان از ایمنی و استحکام سازه است.

چه عواملی در تغییر کیفیت میلگرد نقش دارند؟

کیفیت میلگرد به طور مستقیم بر کیفیت سازه تاثیر می گذارد. در صورتی که از میلگرد بی کیفیت برای پروژه استفاده شود، خسارات مالی و جانی به همراه خواهد داشت. از این رو شناسایی عوامل موثر بر کیفیت میلگرد بسیار مهم است.
عوامل متعددی در مقایسه کیفیت میلگردها نقش دارند که مهم ترین آن ها، استاندارد تولید میلگرد است. به طور کلی عوامل موثر بر کیفیت میلگرد را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. استاندارد ساخت میلگرد
  2. فرآیند ساخت میلگرد
  3. مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت میلگرد
  4. نوع میلگرد
  5. مواد برای پوشش محصول
  6. ترکیب شیمیایی مورد استفاده در هر نوع میلگرد
  7. کارخانه تولیدکننده میلگرد

به دلیل اهمیت شناسایی میلگرد مرغوب و تاثیر آن بر صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان، تمامی این موارد بسیار حائز اهمیت هستند و باید به در زمان خرید میلگرد به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد و خرید آنلاین میلگرد، با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس بگیرید.

مقایسه کیفیت میلگرد بر اساس جنس

معمولا با شنیدن نام میلگرد به یاد مدل آج دار مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان می افتیم، اما در این مقاله سعی می کنیم کیفیت انواع میلگرد را بررسی کرده و تفاوت انواع آن را توضیح دهیم. به طور کلی میلگرد به ۴ دسته میلگرد شاخه ساده، میلگرد شاخه آجدار، کلاف ساده و کلاف آجدار تقسیم می شوند. اما در دسته بندی دیگری، براساس پوشش سطح به چندین دسته تقسیم می شوند که در ادامه توضیح داده شده است.

  • میلگرد کربن فولادی: به این نوع میلگرد میلگرد سیاه نیز می گویند. خوردگی زودرس یکی از بزرگترین نقاط ضعف این محصول است. اما میلگرد کربن، از نظر استحکام کششی و مقاومت بهترین نوع میلگرد است.
  • میلگرد با روکش اپوکسی: زمانی که میلگرد کربن دار با اپوکسی پوشانده می شود به آن روکش اپوکسی می گویند. استحکام این نوع میلگرد تقریبا مشابه فولاد کربنی است. با این تفاوت که در برابر خوردگی مقاوم تر از نوع فولادی هستند.
  • میلگرد اروپایی: این مدل از منیزیم ساخته شده و مقاوم ترین نوع میلگرد در برابر خمش است، اما استفاده از این محصول در مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود.
  • میلگرد فولادی ضد زنگ: می توان گفت که این مدل در مقایسه کیفیت میلگردها بهترین نوع میلگرد است که برای انواع پروژه ها قابل استفاده می باشد. این میله ها به دلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی یکی از گران ترین محصولات موجود در بازار هستند. مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و افزایش مقاومت کششی بتن از بارزترین ویژگی های میلگردهای فولادی ضد زنگ است.
  • میلگرد گالوانیزه: دوام این نوع میلگرد نسبت به میلگردهای ذکر شده قبلی بیشتر است. یکی از ویژگی های بارز میلگردهای گالوانیزه مقاومت آن ها در برابر خوردگی است که باعث می شود قیمت آن ها نسبت به سایر میلگردهای موجود در بازار بالاتر باشد.
میلگرد فولاد کربن
میلگرد کربن فولادی
میلگرد اپوکسی

مقایسه کیفیت میلگرد بر اساس روش ساخت و تولید

کارخانه های بسیاری در ایران به تولید این آرماتورهای گران قیمت مشغول هستند. کیفیت میلگرد تولیدی به عوامل زیر بستگی دارد و شما می توانید بر اساس این فاکتورها محصولات تولیدی هر سازنده را با هم مقایسه کنید. 

روش تولید و ساخت میلگردها:

  1. روش نورد گرم: امکان تغییر شکل میلگرد در این شیوه بیشتر است.
  2. روش نورد سرد: برای تولید میلگردهایی با مقاومت تسلیم بالا و شکل پذیری کم استفاده می شود.
  3. روش ترمکس
  4. روش میکروآلیاژی

مواد اولیه بلوک های فولادی و انواع آلیاژها در تولید میلگرد:

  1. مقدار کربن از کمترین تا بالاترین استاندارد
  2. منگنز
  3. گوگرد
  4. آلمینیوم
  5. سیلیسیوم
  6. نیتروژن
  7. فسفر

برای ساخت بعضی میلگردهای موجود در بازار از ضایعات آهن استفاده می شود که شرایط خاص خود را دارد.

استاندارد ساخت و تولید میلگرد

در طول سالیان متمادی، کشورهای تولید کننده استانداردهای مختلفی را برای این محصولات ایجاد کرده اند. رعایت استانداردها در ساخت محصولاتی مانند یراق آلات نشان دهنده کیفیت آن است تا مشتریان و مصرف کنندگان با اطلاعات کافی بهترین نوع را برای پروژه های خود انتخاب کنند.

بنابراین مشخصات میلگرد اعم از ظاهر، هندسه، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی و وزن آن باید مطابق با استاندارد باشد. یکی از استانداردهای مهم، استاندارد وزن میلگرد است که تفاوت و اهمیت مقایسه کیفیت میلگردها را نشان می دهد. بر اساس این تفاوت در وزن محصول، می توانید کیفیت میلگردهای موجود در بازار را با هم مقایسه کنید و به دنبال بهترین تولید کنندگان در این زمینه باشید. استانداردهای مورد استفاده برای تولید میلگرد در ایران عبارتند از:

  • استاندارد ملی ایران (ISRI 3132)
  • استاندارد صنعتی ژاپن (JIS G3112)
  • استاندارد آلمان (DIN 488)
  • استاندارد ملی روسیه (GOST 5781)

سخن پایانی

با بررسی موضوع مقایسه کیفیت میلگرد در این مقاله از سایت کیلوتن ابتدا با تعریف میلگرد و کاربردها و عملکرد آن در سازه های بتنی آشنا شدیم. سپس به اهمیت میلگردهای با کیفیت در سازه ها و ارائه انواع میلگردها و قابلیت های هر کدام پرداختیم. در نهایت با چند میلگرد با خواص قابل توجه آشنا شده ایم و می دانیم که توانایی مقاومت در برابر خوردگی تا چه حد می تواند در بحث کیفیت میلگرد مهم باشد.

در نهایت شما می توانید جهت مشاوره رایگان، خرید آنلاین آهن و محصولات فولادی و اطلاع از قیمت ها با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس بگیرید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *