کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

کارخانه ذوب آهن پاسارگاد
فهرست مطالب

کارخانه ذوب آهن پاسارگاد با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی و با هدف ایجاد یک واحد صنعتی تولیدی بزرگ مقیاس و نمونه در حوزه صنعت فولاد کشور در مجاورت شهر شیراز شهرستان کوار توسعه یافته است. پس از آماده سازی ۳۰۰ هکتار زمین و تامین اعتبار، فاز اول ساخت کارخانه در سال ۸۸ آغاز شد. فاز اول این پروژه شامل احداث کارخانه ذوب شمش با قابلیت تولید ۱.۵ میلیون تن در سال با پیشرفت فیزیکی به ۹۰ درصد می باشد. و همچنین تکمیل اجرای قطعات عمرانی، مکانیکی و برقی نیز در برنامه های این شرکت می باشد.

پس از بهره برداری از این کارخانه، فاز دوم و سوم این پروژه شامل گندله سازی و تولید آهن اسفنجی و نورد مقاطع سبک و نیمه سنگین با برنامه ریزی برای احداث خطوط تولید و افزایش ظرفیت تولید فولاد خواهد بود. در این مقاله از سایت کیلوتن به معرفی کارخانه ذوب پاسارگاد شیراز می پردازیم.

معرفی کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

شرکت صنعتی ذوب پاسارگاد شیراز یک شرکت خصوصی است که با هدف توسعه تاسیسات فولادی کامل از مرحله دریافت فلز از معدن تا تولید انواع فولاد مطابق با استانداردهای جهانی می باشد. این کارخانه در منطقه فارس در نزدیکی شهر شیراز و در زمینی به مساحت سه میلیون متر مربع ساخته شده است. اهداف اصلی این مجموعه، نوآوری مستمر، استفاده بهینه از منابع، استفاده از شیوه ها و رویه های سازگار با محیط زیست پایدار، رعایت استانداردهای بالا، سرمایه گذاری، توسعه و حفظ سرمایه انسانی، افزایش درآمد و تأثیر مثبت بر محیط زیست است.

کارخانه ذوب آهن پاسارگاد در نظر دارد از مرحله دریافت سنگ آهن از معدن، کارخانه کامل تولید فولاد را در شهر شیراز جاده شیراز جهرم راه اندازی کند. ساماندهی این شرکت از ابتدا به گونه ای بود که از معادن شهر فقط آهن تهیه می شد، کلیه فرآیندهای بعدی شامل خرد کردن و تغلیظ آهن، تبدیل محصول به گندله، تبدیل گندله به آهن اسفنجی، تبدیل قسمتی از آهن اسفنجی در فولاد مذاب و تبدیل آن از طریق متالورژی ثانویه با استفاده از یک شعله رشته ای (LF) و یک واحد گاز زدایی خلاء (VD) یا یک واحد کربن زدایی خلاء (VOD) به انواع مختلف فولاد آلیاژی ساخته می شود.

تاریخچه کارخانه صنعتی ذوب آهن پاسارگاد

همان طور که بیان شد، شرکت ذوب پاسارگاد با هدف ایجاد کارخانه کامل فولاد از مرحله استخراج سنگ آهن از معدن تا تولید انواع فولاد آلیاژی تاسیس شد. فعالیت های این شرکت مطابق با استانداردهای بین المللی می باشد. این شرکت فعالیت خود را با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز کرد. در ادامه، بیایید نگاهی دقیق تر به این مجموعه بیندازیم.

مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد در سال ۱۳۸۲ در شهرستان کوار نزدیک شیراز و در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار تاسیس گردید. این شرکت با سرمایه گذاری کامل خصوصی راه اندازی شد. هدف این مجموعه بزرگ ایجاد مجتمع کامل ذوب فولاد از مرحله دریافت سنگ آهن از معدن تا تولید انواع فولادهای آلیاژی مطابق با استانداردهای جهانی است.

فاز اول بهره برداری از این کارخانه در سال ۸۸ آغاز شد که این مرحله شامل راه اندازی ذوب و ریخته گری شمش با ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن می باشد. فاز دوم و سوم این پروژه شامل گندله سازی و تولید آهن اسفنجی و نورد قطعات سبک و نیمه سبک می باشد.

فعالیت های کارخانه ذوب پاسارگاد

شرکت ذوب آهن پاسارگاد همواره برای رسیدن به اهداف خود فعالیت هایی را انجام می دهد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • نوآوری مستمر
  • استفاده بهینه از منابع
  • اتخاذ رویه ها و شیوه های سازگار با محیط زیست
  • تعهد به بالاترین اخلاق و استانداردها
  • توسعه و حفظ منابع انسانی خوب
  • حداکثر بازده سرمایه
  • تأثیر مثبت بر جامعه اطراف

این کارخانه از ابتدا برای دریافت تنها سنگ آهن از معادن کشور طراحی شد. مراحل باقی مانده عبارتند از:

  • آسیاب و تغلیظ یک سنگ آهن
  • تبدیل کنسانتره تشکیل شده به گندله
  • تبدیل گندله ها به آهن آلات اسفنجی و ذوب
  • در مرحله نیز آهن اسفنجی توسط متالورژی ثانویه و مجتمع با استفاده از تجهیزاتی مانند کوره بوته (LF) و واحد گاززدایی خلاء (VD) یا واحد کربن زدایی خلاء به فولاد خام و انواع فولادهای آلیاژی تبدیل می شود.

واحدهای گاز زدایی و جرثقیل خلاء در سال ۹۸ راه اندازی شدند. واحد ذوب و ذوب باز و بسته و کوره پاتیلی در سال ۹۲ راه اندازی شد.

گواهینامه های کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

این مجموعه تا کنون موفق به دریافت گواهی نامه های زیر شده است:

  • گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 را دریافت کرده
  • اخذ گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2015
  • گواهینامه سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 45001:2018 را نیز دریافت کرده است.

واحدهای فعال کارخانه ذوب پاسارگاد

علاوه بر این گواهی نامه ها، واحدهای فعال شرکت صنعتی ذوب پاسارگاد شامل موارد زیر می شود:

  1. تهیه آهک
  2. دانه بندی یا گندله سازی
  3. احیای مستقیم
  4. ذوب و ریخت گری

در ادامه این گزارش از سایت کیلوتن به معرفی مختصر هر کدام از این بخش ها می پردازیم.

۱. مرحله آهک سازی یا تهیه آهک

ظرفیت سالانه این واحد ۷۰ هزار تن است. محصول خروجی این واحد آهک می باشد. فرآیندها و تجهیزات اصلی آن خرد کردن، دانه بندی و کوره عمودی است.

۲. مرحله گندله کردن یا کروی شدن

ظرفیت تولید سالانه این قسمت حدود ۳۰ میلیون تن است. محصول خروجی این واحد گندله آهن می باشد. فرآیندها و تجهیزات اصلی آن نیز توسط آلیس چالمرز طراحی شده است. 

۳. مرحله احیای مستقیم

ظرفیت سالانه این تاسیسات حدود ۱۸۰۰۰۰۰ تن است. محصول خروجی این واحد آهن اسفنجی می باشد. فرآیندهای اصلی و تجهیزات آن نیز روش مدرکس است.

۴. ریخته گری و ذوب آهن

ظرفیت سالانه این واحد نیز حدود یک میلیون و ۵۰۰ تن است. محصولات این واحد کارخانه ذوب آهن پاسارگاد بلوم و بیلت می باشد. فرآیند اصلی و تجهیزات آن نیز شامل سه قسمت مذاب است: کوره قوس الکتریکی. ریخته گری ثانویه: کوره بوته (LF)، گاز زدایی خلاء (VD) و ریخته گری مداوم.

طرح های در حال ساخت کارخانه ذوب پاسارگاد

برنامه های آینده این کارخانه نیز شامل موارد زیر می شود:

  1. کنسانتره سازی
  2. بهبود بخش ریخته گری
  3. بخش های فولادهای با کیفیت (SBQ).
  4. ساخت مفتول و سیم فولادی

الزامات کیفیت کارخانه ریخته گری آهن پاسارگاد

محصولات ذوب آهن پاسارگاد از انواع فولاد ساخته شده است. این محصولات بر اساس مشخصات فنی و شرایط استاندارد مربوطه و همچنین سفارش مشتری قابل عرضه می باشد. شما همراهان گرامی می توانید تمام محصولات این کارخانه بزرگ کشور را از طریق وب سایت کیلوتن با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.

ضایعات و مواد اولیه ورودی به مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد با استفاده از حسگر رادیواکتیو پایش می شود. میزان رادیواکتیویته در ماده باید کمتر از حد تعیین شده باشد.
در این کارخانه برش قطعات با مکانیزم اصطکاک سایشی انجام می شوند. بنابراین در انتهای محصول تغییری در شکل ایجاد نمی شود. مقادیر با طیف سنجی از هم جدا می شوند تا از اختلاط ناخواسته جلوگیری شود. سپس بسته بندی و برچسب گذاری به درستی انجام می شود.

آزمایشگاه مرکز ذوب پاسارگاد نیز مجهز به ابزارهای مختلفی از جمله دستگاه کشش، دستگاه تست ضربه با کنترل دما می باشد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *