تیرآهن دوبل چیست؟

تیرآهن دوبل
فهرست مطالب

آیا می دانید تیرآهن دوبل چیست و چه نقشی روی ستون دارد؟ در آغاز باید با ستون آشنا شوید. هر ساختمان از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. یکی از این اجزا ستون است که به عنوان جزء اصلی در تمامی سازه ها استفاده می شود. ستون ها در ساختمان ها وظیفه انتقال بارهای مرده و بارهای زنده را به پی و خاک دارند. ستون ها جزء مهم و حیاتی یک ساختمان محسوب می شوند که باید طبق محاسبات و استانداردهای خاصی مورد استفاده قرار گیرند تا در انتقال بار مشکلی پیش نیاید.

ستون های مختلفی در ساختار یک سازه وجود دارد. از لحاظ نوع ماده، نحوه بارگیری، شکل قطعه، نحوه بستن ستون ها، انواع مختلف میلگرد و نحوه استفاده می توان به انواع مختلفی از ستون اشاره کرد. در ستون اغلب از تیرآهن I و H استفاده می شود. معمولا با اتصال دو پانل در کنار یکدیگر ستونی ساخته می شود که در بازار آهن به آن تیرآهن دوبل می گویند.

وظیفه تیرهای فولادی در ساختمان تحمل و انتقال بارها از طبقات فوقانی و سقف به اجزای زیرین سازه مانند پی و در نهایت از پی به کف می باشد. اما گاهی اوقات بارهای وارده بر ستون های ساختمان بیش از حد تحمل می شود و لازم است این ستون ها تقویت شوند. به همین دلیل از ستون فلزی دوتایی یا همان دوبل استفاده می شود. اجرای دو ستون باید بر اساس استانداردهای ملی ساختمان و با در نظر گرفتن وضعیت سازه از نظر تعداد طبقات و میزان بار وارده به ستون انجام شود. در ادامه این مقاله از کیلوتن به بررسی انواع ستون های فلزی دوبل در ساختمان و نحوه اجرای آن ها می پردازیم.

تیرآهن دوبل چیست؟

تیرآهن دوبل یک نوع تیرآهن است که از اتصال دو تیرآهن I یا H به یکدیگر ساخته می‌شود. این تیرآهن‌ها معمولا در ساختمان‌سازی کاربرد دارند و برای ساخت ستون‌های ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده می‌شوند. 

تیرآهن دوبل از دو قسمت جان و بال تشکیل شده است که هر قسمت از یک تیرآهن I یا H تشکیل شده است. جان تیرآهن دوبل از اتصال جان‌های دو تیرآهن I یا H به یکدیگر تشکیل می‌شود. بال‌های تیرآهن دوبل نیز از اتصال بال‌های دو تیرآهن I یا H به یکدیگر تشکیل می‌شوند. جهت آشنایی بیشتر با انواع تیرآهن، می توانید مقاله تیرآهن چیست را در سایت کیلوتن مطالعه کنید. 

تیرآهن دوبل نسبت به تیرآهن‌های معمولی دارای استحکام و مقاومت بالاتری است. این امر به دلیل افزایش سطح مقطع تیرآهن دوبل است.

تیرآهن دوبل یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان های اسکلت فلزی است. همچنین در ساختمان های اسکلت بتنی از فولاد به صورت میلگرد برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود. فولاد مقاومت فشاری و کششی بالایی دارد، اما با وجود این، احتمال خمش در شرایط بحرانی در این سازه امکان پذیر است. به همین دلیل هنگام طراحی و استفاده از مقاطع فولادی بسیاری از ساختمان ها باید محاسبات دقیقی انجام شود.

کاربرد تیرآهن دوبل چیست؟

ساخت و ساز ساختمان های انبوه و بلند دلیل اصلی استفاده از این محصول است. زیرا چنین قطعاتی باید از استحکام و قدرت قابل توجهی برخوردار باشند و استفاده از این محصول به دلیل سطح عرضی آن فشار کم را منتقل می کند. در نهایت باعث کاهش و خنثی سازی نیرو و افزایش پایداری سیستم می شود. از جمله کاربردهای تیرآهن دوبل می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • در شرایطی که دسترسی به تیرهای بال پهن و بزرگ وجود ندارد، می توان از این محصول برای ساخت ستون دوتایی استفاده کرد. در واقع در زمان های بحرانی که امکان دسترسی به تیرهای عریض یا قوطی نداریم، می توانیم از این محصول جهت ساختن ستون دوبل استفاده کنیم.
  • استفاده از این محصول راه حل سریع تر و ساده تری است که در آن می توانید از پایه های ورق فلزی استفاده کنید.
  • از نظر نورد این نوع تیر می تواند سطح مقطع ستون را افزایش دهد.

موارد استفاده و مزایای خرید تیرآهن دوبل چیست؟

تیرآهن دوبل برای پروژه های ساختمانی بزرگ و بلند مرتبه استفاده می شود. زیرا این نوع سازه ها باید دوام و استحکام بالایی داشته باشند و استفاده از این محصول به صورت مقطعی باعث کاهش تنش می گردد. بنابراین موجب کاهش نیرو و افزایش پایداری سازه می شود و با استفاده از این تیر می توان سطح مقطع ستون را افزایش داد. با این محصول می توان از ستون های تولید شده با ورق فولادی نیز استفاده کرد.

اگر برای شما هم این موضوع سوال شده که مزایای تیرآهن دوبل چیست در ادامه چند مورد از مزیت های این محصول را با هم بررسی خواهیم کرد.

  1. جوشکاری با دقت زیاد یکی از مهم ترین شرایط در استفاده از این محصول است. هر گونه نقص یا سهل انگاری در این فرآیند می تواند امنیت سیستم را کاهش دهد.
  2. تیرآهن دوبل به دلیل داشتن سطح مقطع وسیع باعث کاهش تنش بر سازه می شود.
  3. این تیرها کیفیت بسیار بالایی دارند و استحکام سازه را افزایش می دهند.
  4. تیرآهن دوبل ساده و آسان برای نصب هستند و سرعت تکمیل پروژه را افزایش می دهند.
  5. استفاده از ورق فولادی برای دو برابر شدن تیر باعث افزایش مقاومت ستون در برابر نیروهای کششی می شود.
  6. ساخت مستحکم با تیرهای فولادی با کیفیت و اصل.
  7. اگر به تیرک هایی با بال پهن و … دسترسی ندارید، استفاده از تیرآهن دوبل بهترین کار است.
  8. برای مقاومت بهتر در برابر نیروهای خمشی می توان سطح مقطع ستون را با تیرهای دوبل افزایش داد.
  9. استفاده از این تیر سریع تر و آسان تر از استفاده از سایرها تیرهاست.
  10. برای دو برابر شدن تیر I از ورق فولادی استفاده می شود که مقاومت ستون را در برابر نیروی کششی افزایش می دهد.

بررسی ویژگی ها و خصوصیات تیر دوبل

یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول این است که می تواند استحکام سازه را افزایش دهد. همچنین به این نکته نیز باید اشاره کنیم که تیرهای مورد استفاده برای ستون دوتایی از نوع IPE بوده و در اتصال آن از ورق های فولادی استفاده شده است تا کشش بیشتری را تحمل کنند. علاوه بر این نصب این محصول آسان و راحت بوده و سرعت اتمام کار را افزایش می دهد.

ستون یکی از مهمترین قسمت های سازه است که وظیفه ایجاد پایداری و ایمنی را بر عهده دارد. نکته مهم این است که باید سعی کنید در این قسمت از تیرآهن مرغوب استفاده کنید. این موضوع نقش مهمی در دوام و استحکام سازه شما دارد. به همین دلیل بهتر است این محصول را از منابع معتبر خریداری کنید.

توصیه ما خرید محصولات فولادی از شرکت های معتبری مانند کیلوتن است. تضمین کیفیت و تضمین قیمت از مهمترین اصول این مجموعه می باشد و همواره بهترین محصولات را با کم ترین قیمت ممکن در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن به این موضوع که تیرآهن دوبل چیست پرداختیم و ویژگی ها و مزایای خرید این محصول را بیان کردیم.

تیرهای دوتایی یکی از محصولات فولادی هستند که کاربرد فراوانی در ساخت و ساز دارند و اغلب برای سازه های بزرگ و ساختمان های بلند استفاده می شوند. این نوع ستون از اتصال شاخه های ۱۲ متری دو تیرآهن IPE شکل می گیرد، به همین دلیل از استحکام زیادی برخوردار هستند.

برای خرید آنلاین آهن و دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص محصول مورد نظر و مراحل خرید آنلاین، می توانید با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *