پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار در سال 1403
فهرست مطالب

پیش‌ بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳، یکی از مسائل حیاتی در تحولات اقتصادی ایران است، که تاثیرات عمیقی بر زندگی روزمره مردم و اقتصاد کلان کشور دارد. از این رو، نگرانی ‌ها و سوالات مردم نسبت به وضعیت قیمت دلار و نرخ تورم در سال آینده، بیش از همیشه مطرح است. پیش ‌بینی قیمت دلار در سال آینده، تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله نرخ تورم، انتخابات آمریکا، وضعیت جهانی نفت و سیاست‌ های اقتصادی دولت‌ قرار دارد. در این مقاله از وبسایت کیلوتن، به عنوان مرجع قیمت آهن آلات به بررسی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ و اهمیت آن بر رفاه و اقتصاد مردم می پردازیم. همچنین شما می توانید با مطالعه مقاله، پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ نسبت به وضعیت بازار مسکن نیز آگاه شوید. 

قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

پیش بینی بانک جهانی برای وضعیت رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳، در صورت عدم احیای برجام، نشانگر کوچکتر شدن اقتصاد کشور ظرف حداقل دو سال آینده است. در تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ کاهشی و ۲.۵ درصد پیش بینی شده است. رشد اقتصادی ایران کاهش یافته و در سال ۱۴۰۲ به ۲.۲ درصد رسیده است. این افت در رشد اقتصادی نشانگر ادامه روند نزولی در توسعه اقتصادی کشور است. 

 سیامک قاسمی در تازه ترین یادداشت خود در فضای مجازی نوشت: 

با نزدیک یک سال تثبیت دلار ۵۰ هزار تومانی، تورم باز هم زیر ۴۰ درصد نیامده است.

وی افزود: تورم ماهانه دوباره بالا رفت و به ۳ درصد رسید و تورم نقطه به نقطه دوباره به ۴۱ درصد رسید. هسته سخت تورمی در ایران به ۴۰ درصد رسیده است و اگر این آخرین سنگر دلار یعنی دلار ۵۰ هزار تومان هم از دست برود، موج چهارم تورمی در ایران آغاز می‌شود؛ با سقفی بالاتر از کل چند دهه اخیر.

 

قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

جهت پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳، ابتدا باید نوسانات نرخ دلار را در سال های گذشته تا امروز بررسی کنیم. پیمان مولوی (اقتصاددان)، بر اساس تحلیل ‌های خود اظهار داشته که متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ هزار تومان بوده و با توجه به تورم ۴۰ درصدی، تا پایان سال ۱۴۰۲ به قیمتی میان ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان می ‌رسد. او همچنین به اهمیت تفاوت نرخ تورم ایران و آمریکا اشاره کرده. باتوجه به نرخ تورم ۴۰ درصدی ایران و نرخ تورم ۳.۵ درصدی آمریکا، برآیند ما به تفاوت نرخ تورم این دو کشور، متوسط قیمت دلار در سال آینده است. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند سیاست های انقباظی دولت، موجب تثبیت بازار در ماه های اخیر شده است. برای ادامه این روند، دولت‌ باید از منابع ارزی بالایی برخوردار باشد، در غیراینصورت قیمت ها روند صعودی در پیش می گیرند. با توجه به رکود اقتصاد جهانی، قیمت نفت در سال آینده ۱۰ تا ۱۵ دلار کاهش می یابد و حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار معامله خواهد شد. با کاهش میزان فروش این محصول، درآمدهای ارزی دولت نیز به میزان زیادی کاهش می یابد.

همچنین در بررسی قیمت دلار، باید به انتخابات آمریکا در آبان سال آینده و تاکید اکثر کاندیداهای جمهوری ‌خواه به تشدید تحریم‌ ها علیه ایران توجه کرد. در صورتی که ترامپ مجددا به عنوان رئیس ‌جمهور آمریکا انتخاب شود، این موضوع به عنوان یک ریسک برای دولت ایران طرح شده و نیاز به برنامه‌ ریزی موثر برای مدیریت این ریسک احساس می ‌شود.

دلارزدایی و تاثیر آن بر قیمت دلار

کارشناسان معتقدند که جایگزینی یورو با دلار در لایحه بودجه، تنها یک تغییر سطحی و تزئینی است و دولت تاکنون نتوانسته است ارز دیگری را به جای دلار مورد استفاده قرار دهد. همچنین تاکید می‌ شود که جدیدا ارتباط‌ های اقتصادی موثری با منطقه یورو وجود نداریم و منطقه یورو نیز تحریم هایی بر علیه ما صادر کرده است. بنابراین این تغییر، در عملکرد اقتصادی تاثیر محدودی خواهد داشت.

تحلیلگران به این نکته اشاره می‌ کنند که سیاست “دلارزدایی” تا کنون به موفقیت مطلوبی نرسیده و اگر واقعا نیت دلارزدایی و تنوع ارزی وجود دارد، باید تدابیر عملی برای بستن پیمان‌ های ارزی با شرکای تجاری مختلف، به ویژه با کشورهایی که با ایران تحریم ندارند، انجام شود.

سخن پایانی

در پایان، اهمیت نرخ دلار به عنوان یک وسیله حفظ سرمایه، در اقتصاد و تاثیرات آن بر بازارها و سرمایه‌ ها بیان شد. کارشناسان اقتصادی توصیه می کنند که مردم، به صورت دوره ‌ای دلار خریداری کنند تا توازن مالی خود را حفظ کنند و ساختار مناسبی برای حفظ ارزش دارایی ‌هایشان ایجاد کنند. با توجه به نگرانی‌ ها از نرخ بالای تورم، رکود در بازارها و افزایش گرانی‌ ها، در صورت احیای برجام، امیدواریم که تغییراتی در مسیر اقتصاد کشور رخ دهد و این وضعیت نامطلوب تا حدی بهبود یابد. بنابراین، می ‌توان امیدوار بود که با تدابیر مناسب، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با تغییرات مثبتی مواجه شود.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *