پیش بینی قیمت آهن آلات در هفته پایانی خردادماه ۱۴۰۳

زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش بینی قیمت آهن آلات در هفته پایانی خردادماه ۱۴۰۳
فهرست مطالب

به گزارش اقتصاد، نفت و فلزات نیوز، در هفته منتهی به ۲۵ خرداد، همان‌ گونه که پیش‌ بینی شده بود، بازار آهن شاهد افزایش قیمت‌ ها بود. در این مدت، میانگین قیمت میلگرد آجدار در بازار ۱۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۴.۶ درصد افزایش یافت. قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در پایان هفته به‌طور میانگین به ۲۷۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار به حدود ۲۵۸۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۸۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۴۲۷۶ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۶۷۰۳ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد نسبت به معاملات ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، افزایش ۲۵۲ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۱.۰۴ درصد داشت.

در همین هفته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۱۶۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۴۳۸۴ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این رقم در مقایسه با ۱۳ خرداد ۱۴۰۳، افزایش ۱۴۸۸ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۷.۲ درصدی را نشان می‌ دهد. قیمت شمش به بالاترین میزان در سال جاری رسید و تنها یک پله تا شکستن سقف تاریخی خود در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ فاصله دارد.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ۱۶.۲ درصد بود، در هفته گذشته به ۹.۵ درصد کاهش یافت. در هفته گذشته، ۲۹.۴ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۸۹ درصد حجم عرضه‌شده شمش فولادی در بورس کالا معامله شد.

همچنین در هفته گذشته، نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد ۱۰۰ تومان، معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و از ۵۸۸۰۰ تومان به ۵۸۹۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۲۶۰۰ تومان بود.

برای بازار داخلی فولاد، پیش‌ بینی می‌ شود که در هفته پیش‌ رو باز هم شاهد افزایش نسبی قیمت‌ ها باشیم. در هفته‌ های اخیر، به دلیل محدودیت‌ های مصرف برق فولادسازان، حجم عرضه شمش فولادی کاهش یافته و حجم عرضه‌ های شمش در بورس کالا به کمتر از ۱۳۵ هزار تن رسیده است. این موضوع باعث جهش قیمت شمش شده و احتمالا قیمت شمش به سقف تاریخی جدیدی خواهد رسید. این امر در صورت تحقق، باعث افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار خواهد شد. در حال حاضر، محدودیت‌ های برق مهم‌ ترین عامل تعیین‌ کننده در بازار فولاد است. با این حال، کمبود نقدینگی و رکود ساخت‌ و سازها باعث شده تقاضای مصرفی برای محصولات فولادی وضعیت مناسبی نداشته باشد و در ماه‌ های اخیر حباب منفی و تورم منفی در بازار فولاد شکل بگیرد. محدودیت‌ های برق به تولیدکنندگان آسیب می زند اما به طور موقت از حجم مازاد عرضه در بازار فولاد کاسته خواهد شد.

دسته بندی محصول

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *